Natursnokarna

Vuxna och barn leker och lär, hjälper natur och bara är!

Natursnokarna är Naturskyddsföreningens familjeverksamhet för barn mellan tre och tio år som snokar ihop med sina vuxna. Denne kan vara en förälder, mormor, farbror, storasyskon eller kanske den snälla grannen. Alla som snokar är, eller blir, medlemmar i Naturskyddsföreningen och snokträffarna är gratis.

Jag som leder Varbergskretsens Natursnoksgrupp heter Mia Bremberg och är utbildad Natursnoksledare och vill hitta nya sätt att upptäcka naturen tillsammans med min familj. Vi vrider och vänder på vad vi hittar, utforskar sätt att skapa av naturmaterial och testar ofta att låta hörsel, känsel och doft stå i fokus när vi snokar. Naturskyddsföreningens vision är att alla barn och deras vuxna ska trivas och vilja vara ute i naturen. Det innebär att känna samhörighet med naturen och vilja värna den.

Varför snokar vi? Idag råder naturbrist bland barn och deras vuxna. Barn tillbringar allt mer tid inomhus och har mindre kontakt med naturen. Tiden de tillbringar framför skärmar är ofta stor. Samtidigt ser vi en stor naturglädje och lust att vara i naturen – när barn och deras vuxna väl kommer ut. Vi vill vara en del av den naturglädjen och hjälpa till så att barn och deras vuxna kommer ut i naturen. Därför finns Natursnokarna – Naturskyddsföreningens barn- och familjeaktiviteter.

I Natursnokarna upptäcker barn och deras vuxna mycket spännande i naturen tillsammans! För att det är så kul och för att det får oss att må bra. Det får oss också att lära känna och förstå mer om naturen och att vilja vara med och hjälpa, skydda och bevara den.

Forskning visar att naturvistelser är bra för vår motorik, vårt välmående och vår koncentrationsförmåga och dessutom minskar stressen. Inte dumt alls när vi samtidigt har roligt, eller hur? Forskningsreferens: Den nyttiga utevistelsen ”Forskningsperspektiv på naturkontaktens betydelse för barns hälsa och miljöengagemang.”

Källa: www.naturvardsverket.se

För mer info: Ledare: Mia Bremberg, miabremberg@gmail.com