Världsmiljödagen och Familjedag 5 juni kl 10-16
Naturum Getterön arrangerar denna härliga dag. Naturskyddsföreningen deltar och vill du bli Natursnokare, så är det ett perfekt tillfälle att träffa Mia Bremberg som är utbildad natursnokare. Det blir massor av kul med såpbubblor för barnen mm, och annat trevligt för vuxna. Kapten Kryp roar kl 10.

Plats: Naturum Getterön, Varberg

Frågor besvaras gärna av: Linda Nyberg, länsstyrelsen, Naturum Getterön. Mobil: 070-392 53 89. E-post: linda.nyberg@lansstyrelsen.se

Eller kontakta Naturskyddsföreningen i Varberg: Birgitta Ek-Elmquist, mobil 0730-389 021 e-post: birgitta@varberg.city eller Maria Larsson, mobil0739-780 547, larsson.maria79@gmail.com

Vi natursnokare tar oss ut i skogarna och undersöker allt vi kan hitta under glada och roliga former. Kontakta gärna mig: Mia Bremberg, mobil 0708-669 266, eller skicka ett mail: miabremberg@gmail.com.

Läs mer här om Natursnokarna: (PDF)

Världsmiljödagen och Familjedagen 5 juni affisch:(PDF)

Uppdaterad av Birgitta Ek Elmquist 19 maj 2022
Utflykt 12 juni - Fjärilar och trollsländor
Söndagen 12 juni åker vi till Veddige. Där bron korsar Viskan vid Kullagård kan man finna många intressanta insekter och örter. Blåvingar, pärlemorfjärilar, jungfrusländor, är ett litet axplock av vad vi kan räkna med. Vattnet drar till sig några av dem; de torra, blomrika gräsmarkerna andra.

Silversträckad pärlemorfjäril

Viskan visar sig här både som starkt forsande, men även lugnt framskridande.
Samling kl 09 vid Naturum Getteröns parkering, eller kl 09.30 vid parkeringen omedelbart norr om brofästet. Sluttiden för aktiviteten är preliminär.
Kontaktperson: Gert Andersson, Naturskyddsföreningen i Varberg, mobil 0706-758 041.
Medtag gärna fika! Vi samåker i mån av deltagare och antal bilar. Vid dåligt väder, kontakta Gert!
Samverkan med Studiefrämjandet Halland. Hjärtligt välkomna till ännu en trevlig utflykt i naturen!

Inlagd av Birgitta Ek Elmquist 20 maj 2022
Utflykt 15 maj på jakt efter trollsländor
Tio vetgiriga deltagare i studiecirkeln for idag till Grimmared och Valasjön på jakt efter vårens första trollsländor. Ingen trodde på någon större lycka. Men oj oj oj så fel vi fick! Solen strålade varmt och skönt och det var trollsländor precis överallt!

Guldsländor hälsade oss välkomna och satt på våra fingrar! Vi studerade spjutflicksländor, vackra fyrfläckade trollsländor, sävslända, röd flickslända m fl. Vi såg Aurorafjärilar virvla förbi tillsammans med smultronvisslare. På himlen cirklade ormvråk, fiskjusar och pilgrimsfalk. Vi mötte våren på bästa härligaste sätt, konstaterade vi, när vi pustade ut med vår medhavda fika. Tack Gert! Vilken fantastisk plats du tog oss till!
Uppdaterad av Birgitta Ek Elmquist 20 maj 2022

Idag 7 maj är det Nordiska kusträddardagen. Vi i Naturskyddsföreningen i Varberg har städat Getteröns naturreservat från plast, blöjor, avgasrör och delar av ett kök och mycket mer… Håll Sverige Rent!
Uppdaterad av Birgitta Ek Elmquist 07 maj 2022
Visa fler..