Strandstädning lör 11 maj på Kusträddardagen!
Idag hjälps vi åt att städa naturreservatet Västra Getterön. En uppskattad och trevlig dag tillsammans.

Vi samlas vid DHL-stugan på Getterön kl 10. Vi brukar städa cirka två timmar, men vill du avvika tidigare så går det också bra. Kontaktperson: Anders Olsson 073-029 43 39, e-post: andersolssonvbg@hotmail.com.

Vi har handskar och sopsäckar. Tag med en god fika så klart!

Vi har en härlig dag tillsammans och gör samtidigt en stor insats för naturen! Vi rensar naturreservatet på plast och annat bråte som spolats upp sedan i fjol!

Hjärtligt välkomna!

Uppdaterad av Birgitta Ek Elmquist 06 maj 2024
Mycket intressant besök på Rya gårds fårfarm!
Söndagen 5 maj tog Krister och hans fru emot oss åtta personer från Naturskyddsföreningen. Vi promenerade runt på ägorna och Krister hade mycket att berätta om deras småskaliga jordbruk. Fåren gick fritt på ängarna och betade, de indiska ankorna åt upp mördarsniglarna och katterna tog mössen.

Vi kommer åter och inventerar trollsländor och fjärilar. Miljön var helt fantastisk!

Tack för ett mycket fint mottagande och att ni tog er tid med oss!

Uppdaterad av Birgitta Ek Elmquist 06 maj 2024
Häng med oss på en spännande fladdermusspaning!
Vi ses tisdag kväll 21 maj, kl 21.30! Nu har våra vänner på natthimlen vaknat! Följ med oss i Naturskyddsföreningen och spana på fladdermössen och se hur vi gör när vi pejlar och spelar in! Du får även testa detektorerna. Alla är hjärtligt välkomna!

Plats: Vi ses vid Påskbergsdammen kl 21.30, Arena Varberg/Nöjesparken! Det finns bra parkeringsmöjligheter.

Ni som har detektorer tar med dessa. Vi visar hur de fungerar och våra besökare får testa och spela in!

Tag gärna med fika eller kvällsmackan!

Vi startade under 2023 ett fladdermusprojekt i Varbergs kommun. Vi är ute på nätterna och pejlar, spelar in och analyserar sedan vilka arter vi finner. Under 2023 uppdaterade vi Artportalen 47 gånger! Detta projekt fortsätter under 2024 och 2025. Intresset för våra fridlysta fladdermöss har ökat otroligt sedan projektet startade! Följ med oss i kväll och bli lika fascinerade som vi över dessa skickliga flygare som jagar mygg och andra insekter på himlen.

Vi hoppas att dessa kära vänner kommer och hälsar på oss ikväll!
Det är en upplevelse att få se dem!

Nordfladdermus, Eptesicus nilssonii

Kontaktperson: Birgitta Ek-Elmquist, mobil: 0730-389 021, e-post: birgitta@varberg.city

OBS! Blir det busväder ställs aktiviteten in. Ta en koll på hemsidan före 21 maj!

Hjärtligt välkommen till ett spännande nattaktivitet!

Fladdermusgruppen i Varberg

Uppdaterad av Birgitta Ek Elmquist 02 maj 2024
Anmälan till studiecirkel Fjärilar & Trollsländor!
Start 22 maj för studiecirkeln Fjärilar och Trollsländor med fyra söndagsutflykter. Vill du lära dig mer om hur dessa spektakulära flygare är; Var? När? Livscykel, morfologi med mera då ska du anmäla dig här! Välkommen att anmäla dig till Studiefrämjandet Halland på länken nedan!

Vi kommer att träffas fem gånger, fyra i fält och inledningsvis ett teoripass onsdag 22 maj kl 18:00 - 20:00, Studiefrämjandets lokaler, Bäckg 32, Varberg.

I fält gäller söndagar 9/6, 14/7, 4/8 och 11/8. Vi är ute i ca tre timmar. Stövlar eller kängor föreslås. Fika och kikare är också att rekommendera. Om du har en fjärilshåv så ta gärna med den.

Kursledare: Gert Andersson, 076-110 68 74, e-post: gertandersson9@gmail.com.

Anmälan kan du göra här och den länkas direkt till Studiefrämjandet Halland. Tryck här!

Kostnad: 250 kr/person.

På utflykterna möts vi Naturum Getteröns parkeringsplats kl 10. Vi samåker i mån av deltagare och antal bilar.

Hjärtligt välkommen!
Naturskyddsföreningen i Varberg i samarbete med Studiefrämjandet Halland.

Uppdaterad av Birgitta Ek Elmquist 05 maj 2024
Visa fler..